Algemene voorwaarden

van Schotland op Maat

Algemene voorwaarden

Op alle diensten van Schotland op Maat zijn de volgende Algemene Voorwaarden van toepassing.

Artikel 1 – Inleidende bepaling

1.1
Schotland op Maat: Schotland op Maat is een bemiddelingsbureau voor het samenstellen van maatwerkreizen naar Schotland in de ruimste zin van het woord. Schotland op Maat stelt uw reis op maat en naar uw wensen samen.
Dienstverlener: de vervoerder, accommodatieverschaffer, reisorganisator en/of andere dienstverlener op het gebied van reizen, in de ruimste zin van het woord, met wie de reiziger een overeenkomst aangaat en die, met inachtneming van de toepasselijke voorwaarden, verantwoordelijk is voor de uitvoering van de dienst.

Reiziger:
a. de opdrachtgever (aanmelder), of
b. degene te wiens behoeve de door Schotland op Maat verrichte diensten zijn bedongen en die dat beding heeft aanvaard.

Opdracht: de overeenkomst tussen de reiziger en Schotland op Maat, waarbij Schotland op Maat zich jegens de reiziger verbindt diensten te verlenen op het gebied van reizen, in de ruimste zin van het woord.

1.2
Schotland op Maat is een dienstverlener op het gebied van reizen. Zij kan informeren, adviseren en reserveringen maken. Schotland op Maat verleent deze diensten in uw opdracht. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle vormen van dienstverlening van Schotland op Maat. Hierop bestaan enkele uitzonderingen.

1.3
Als de reiziger een reis boekt bij Schotland op Maat waarop deze reisvoorwaarden van toepassing zijn, dan gelden deze voorwaarden voor het gehele traject: van advisering tot en met de uitvoering van de reis.

1.4
Schotland op Maat kan een of meer reserveringen voor de reiziger maken. Zij brengt dan een of meer overeenkomsten tot stand tussen de reiziger en de door de reiziger gekozen dienstverlener(s). Schotland op Maat is zelf geen partij bij de uiteindelijke overeenkomst(en). Schotland op Maat kan bijvoorbeeld reserveringen maken voor losse vliegtickets, bootovertochten, treinkaartjes, theatertickets en hotelkamers. Schotland op Maat bemiddelt niet bij het afsluiten van reis- en annuleringsverzekeringen.

1.5
Schotland op Maat is niet verantwoordelijk voor de uitvoering van de geboekte diensten door de diverse dienstverleners, maar verwijst naar de algemene voorwaarden van die dienstverleners. Schotland op Maat is uiteraard wel verantwoordelijk voor een zorgvuldige uitvoering van de door haarzelf verleende diensten, zoals juiste advisering en een correcte afhandeling van reserveringen.

1.6
De reiziger is zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van de informatie die nodig is om een correcte reservering tot stand te brengen en uit te voeren. Dit betreft onder andere het verstrekken van de juiste naam, adres, woonplaats, geboortedatum, nationaliteit en, indien beschikbaar, het mobiele telefoonnummer en e-mailadres. Ook is de reiziger er zelf verantwoordelijk voor dat hij en de andere leden van het reisgezelschap bij vertrek beschikken over geldige paspoorten of geldige identiteitskaarten. Hierover kan Schotland op Maat bij boeking algemene informatie verstrekken.
Schotland op Maat zal de opdrachtgever in het algemeen direct bij het geven van de opdracht een bevestiging verstrekken. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan wordt deze aan de opdrachtgever toegezonden. De opdrachtgever kan binnen twee werkdagen na ontvangst eventuele fouten in de bevestiging door Schotland op Maat laten herstellen.

1.7
Schotland op Maat kan, mits dit vooraf aan de klant bekend wordt gemaakt, voor het verlenen van haar diensten een tarief in rekening brengen.


Artikel 2 – De opdracht in het algemeen

2.1
De inhoud van de opdracht kan onder meer bestaan uit het informeren en adviseren van de reiziger, alsmede het, ten behoeve van de reiziger, reserveren van de door hem gewenste diensten.

2.2
De opdrachtgever is jegens Schotland op Maat en de dienstverlener gebonden na het verstrekken van de opdracht, ongeacht of een bevestiging direct wordt meegegeven of per e-mail wordt toegestuurd. Een opdrachtbevestiging via e-mail wordt hierbij als rechtsgeldig beschouwd. Indien voor een dienst van Schotland op Maat zelf een vergoeding is verschuldigd, zal Schotland op Maat dat vooraf bekendmaken.

2.3
De (opdracht)bevestiging zal in het algemeen direct aan de opdrachtgever per e-mail worden toegestuurd. Deze bevestiging geldt als bewijs van de in de bevestiging omschreven overeenkomst. Een bevestiging die per e-mail is verzonden, wordt hierbij als rechtsgeldig beschouwd.

2.4
Indien de opdrachtbevestiging niet binnen twee dagen per e-mail door Schotland op Maat is toegezonden, kan de opdrachtgever binnen twee werkdagen reclameren. Bij gebreke daarvan geldt de bevestiging als bewijs voor het bestaan en de inhoud van de overeenkomst. Dit laat onverlet de mogelijkheid voor de opdrachtgever om tegenbewijs te leveren.

2.5
De opdrachtgever is zowel jegens Schotland op Maat als jegens de dienstverlener volledig aansprakelijk voor de verplichtingen die voortvloeien uit de dienstverlening door Schotland op Maat. De overige reizigers zijn voor hun deel aansprakelijk.


Artikel 3 – De reserveringsopdracht

3.1 Informatieplicht opdrachtgever
De opdrachtgever zal de, voor het sluiten en uitvoeren van de overeenkomst, benodigde gegevens betreffende zichzelf en de eventuele andere reiziger(s) verstrekken aan Schotland op Maat. Daartoe behoren, indien beschikbaar, het mobiele telefoonnummer en e-mailadres. Indien de opdrachtgever tekortschiet in zijn informatieplicht, komen de daaruit voortvloeiende negatieve financiële gevolgen voor zijn rekening.

3.2 Prijswijzigingen
De prijzen van gereserveerde diensten kunnen, conform de voorwaarden van de dienstverlener, worden gewijzigd. Deze wijzigingen zullen zo spoedig mogelijk worden doorgegeven en doorberekend.

3.3 Annuleringen/wijzigingen door de opdrachtgever
Eventuele annuleringen van, of wijzigingen in, de verstrekte opdracht(en) kunnen uitsluitend op verzoek van de opdrachtgever plaatsvinden. Indien op verzoek van de opdrachtgever een annulering plaatsvindt of wijzigingen worden aangebracht in reeds gemaakte reserveringen, zullen de daaraan verbonden kosten in rekening worden gebracht. Dat kunnen, naast de door de dienstverlener in rekening gebrachte annulerings- of wijzigingskosten, ook de kosten zijn die Schotland op Maat moet maken om de annulering of wijziging tot stand te brengen.

3.4 Zelf aangebrachte wijzigingen in de reis
Als de reiziger tijdens de reis besluit om geen gebruik te maken van een of meer door Schotland op Maat geboekte diensten, dan blijven de verplichtingen van de reiziger jegens Schotland op Maat en jegens de betreffende dienstverleners onverkort van kracht. Voor dienstverleners blijven hun eigen algemene voorwaarden van toepassing.

3.5
Alle mededelingen van Schotland op Maat of van de dienstverlener zullen uitsluitend worden gericht aan de opdrachtgever.


Artikel 4 – Betalingen

4.1
De verschuldigde bedragen dienen binnen de door Schotland op Maat aangegeven termijn aan Schotland op Maat te zijn voldaan. Schotland op Maat is bevoegd – zo nodig in naam en voor rekening van de desbetreffende dienstverlener(s) – de verschuldigde bedragen te incasseren.

4.2
Schotland op Maat zal bij het verstrekken van de opdracht(en) een aanbetaling verlangen, welke in ieder geval niet hoger zal zijn dan conform de voorwaarden van de eventueel betrokken dienstverlener(s).

4.3
Het restant van het verschuldigde totaalbedrag dient uiterlijk op de in de bevestiging of factuur genoemde datum door Schotland op Maat te zijn ontvangen, tenzij anders is afgesproken. Bij eventuele afwijkingen tussen bevestiging en factuur geldt de bevestiging.

4.4
Indien de (aan)betaling niet of niet tijdig geschiedt, is de reiziger in verzuim en worden de overeenkomsten geacht te zijn geannuleerd, tenzij de voorwaarden van de betrokken dienstverlener(s) anders voorschrijven. Schotland op Maat heeft dan het recht de kosten als bedoeld in artikel 3.3 in rekening te brengen of te verrekenen met de ontvangen aanbetaling(en).

4.5
Eventuele restituties geschieden uitsluitend aan de opdrachtgever.


Artikel 5 – Aansprakelijkheid

5.1
Schotland op Maat zal bij haar werkzaamheden de zorg van een goed opdrachtnemer in acht nemen.

5.4
Onverminderd het voorgaande aanvaardt Schotland op Maat geen aansprakelijkheid voor handelingen en/of nalatigheden van betrokken dienstverleners, noch voor de juistheid van de door deze verstrekte informatie. Schotland op Maat draagt geen verantwoordelijkheid voor foto’s, folders, advertenties, websites en andere informatiedragers voor zover deze onder verantwoordelijkheid van derden zijn opgesteld of uitgegeven.

5.5
Voor zover Schotland op Maat zelf toerekenbaar tekortschiet en de reiziger daardoor schade lijdt (waaronder schade wegens gederfd reisgenot), is de aansprakelijkheid van Schotland op Maat beperkt tot maximaal 25% van de gefactureerde diensten.

5.6
De aansprakelijkheid voor schade waartegen de reiziger is verzekerd (bijvoorbeeld via een reis- of annuleringsverzekering dan wel een ziektekostenverzekering), alsmede de aansprakelijkheid voor schade die de reiziger lijdt in het kader van de uitoefening van een beroep of bedrijf (waaronder schade door het missen van aansluitingen of het niet tijdig op de plaats van bestemming aankomen), wordt uitgesloten.

5.7
Schotland op Maat is niet verantwoordelijk voor eventuele toezeggingen van haar personeel en/of derden waarbij op kenbare wijze wordt afgeweken van de in deze voorwaarden of in de voorwaarden van de verantwoordelijke dienstverlener vermelde condities, tenzij zulke toezeggingen nadien schriftelijk worden bevestigd.


Artikel 6 – Documenten

6.1
Uiterlijk bij de totstandkoming van de overeenkomst verstrekt Schotland op Maat algemene, op de Nederlandse nationaliteit afgestemde informatie betreffende paspoorten, visa en eventuele formaliteiten op gezondheidsgebied aan de reiziger.

6.2
De reiziger is zelf verantwoordelijk voor het bij de betrokken autoriteiten inwinnen van aanvullende informatie en dient tijdig voor vertrek na te gaan of de eerder verkregen informatie niet is gewijzigd.

6.3
Indien de reiziger de reis niet (geheel) kan maken wegens het ontbreken van enig (geldig) document, komt dit, met alle daaraan verbonden gevolgen, voor zijn rekening, tenzij Schotland op Maat heeft toegezegd voor dat document te zorgen en het ontbreken daarvan haar kan worden toegerekend of zij tekort is geschoten in haar informatieverplichting zoals bedoeld in het vorige lid.

6.4
De reiziger is zelf verantwoordelijk voor het bij zich hebben van de benodigde documenten, zoals een aan alle geldigheidsvereisten voldoend paspoort of, waar toegestaan, een identiteitskaart, en de eventueel vereiste visa, bewijzen van inentingen en vaccinaties, rijbewijs en groene kaart.

6.5
Schotland op Maat zal de reiziger informeren over de mogelijkheid tot het afsluiten van een annuleringskostenverzekering en een reisverzekering.


Artikel 7 – Rente en incassokosten

7.1
De reiziger die niet tijdig aan zijn financiële verplichtingen jegens Schotland op Maat heeft voldaan, is over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd, tenzij de voorwaarden van de desbetreffende dienstverlener een hoger rentepercentage voorschrijven.

7.2
Voorts is de reiziger gehouden tot vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten gelijk aan 15% van het gevorderde bedrag, tenzij dit percentage, gezien de hoogte van het bedrag en de aard van de incassowerkzaamheden, onbillijk is.

Wij zijn ScotsAgent voor VisitScotland
Het logo van de National Trust for Scotland
Het logo van Historic Environment Scotland
Het logo van het Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators
Het logo van de Vereniging voor Kleinschalige Reisorganisaties

  • Gerust op reis,
    geheel ontzorgd...
    • ScotsAgent voor VisitScotland
    • Aangesloten bij het GGTO
    • Lid van de VvKR

    ©2025 – Schotland op Maat, bijgewerkt op 31/10/2025