Rijden in Schotland

De belangrijkste verkeersregels in Schotland

Keep to the left

Wellicht ten overvloede, maar in Groot-Brittannië – en dus ook in Schotland – rijdt men aan de linkerkant van de weg! Dat links rijden lijkt overigens enger dan het in werkelijkheid is. Als u gewoon met het verkeer meegaat, kan er eigenlijk niet veel misgaan. Al is de eerste rotonde meestal wel even spannend. Ervaring leert dat het vaak misgaat bij het wegrijden van een parkeerterrein en op de stillere single track-wegen.

Als u voor het eerst zelf in het Verenigd Koninkrijk achter het stuur zit, is het aan te bevelen om dit op een rustig moment te doen. Met de ferry ontscheept u meestal tussen 9 en 10 uur. Als u uw reis zo plant dat u op een zondag aankomt, is het nog heerlijk rustig op de weg en kunt u wennen aan het links rijdende verkeer. Mocht u vliegen op Edinburgh, ga dan niet direct in de drukke spits de ringweg rond Edinburgh op. Wacht liever even tot de spits voorbij is.

Aanvullende verkeersregels

Als u met uw eigen auto naar Schotland gaat, zit u als bestuurder aan de bermzijde van de auto. Dat kan het lastig maken om goed overzicht te houden, bijvoorbeeld als u op een tweebaansweg achter een vrachtwagen rijdt. In dat geval moet de passagier voor u kijken. Bij twijfel is het advies om niet in te halen en achter uw voorganger te blijven tot er een stuk vierbaansweg komt. Zorg er dan wel voor dat u voldoende afstand houdt, zodat anderen u kunnen inhalen en veilig voor u kunnen invoegen, mocht dat nodig zijn. De gemiddelde Schot houdt namelijk van ‘doorrijden’.

De snelheidslimieten in Schotland zijn:

  • 20 of 30 miles/hour (32 of 45 km/uur) binnen de bebouwde kom. Dat wordt met borden aangegeven
  • 60 miles/hour (90 km/uur) buiten de bebouwde kom op 2-baans wegen
  • 70 miles/hour (112 km/uur) op 4-baans wegen en snelwegen

Afwijkende maximum snelheden worden met borden aangegeven. Zo ziet u bijvoorbeeld op de City Bypass bij Edinburgh borden met 50 staan. Dat is 80 km/uur.

Verder moet u rekening houden met de volgende regels:

  • Bij kruispunten wordt de voorrang met borden aangegeven. Er is geen algemene regel die zegt dat verkeer van links of rechts voorrang heeft. In de praktijk betekent dit dat rechtdoorgaand verkeer meestal voorrang heeft.
  • Op een rotonde heeft verkeer van rechts voorrang, tenzij anders is aangegeven met borden of verkeerslichten.
  • U haalt rechts in; links inhalen is niet toegestaan.
  • U moet na het inhalen zo snel als veilig mogelijk is terugkeren naar de meest linker rijstrook.
  • Tijdens het filerijden blijft u op de rijstrook waarop u rijdt. Het is niet de bedoeling om steeds van baan te wisselen.

Top tip! Kijk even naar het onderstaande filmpje...

Rijden op Single Track Roads

In heel Schotland komt u Single Track Roads tegen, vooral op het platteland en op de eilanden. Dat zijn wegen waar er maar één rijstrook is die voor beide richtingen wordt gebruikt. Op regelmatige afstanden is de weg iets verbreed zodat u elkaar kunt passeren. Dat wordt aangegeven met een bord 'PASSING PLACE', oftewel passeerplek.

Passing Places

  • Gebruik de passing places om tegenliggers te laten passeren. Deze zijn meestal goed gemarkeerd met borden of paaltjes.
  • Als u dichter bij een passing place bent dan de tegenligger, dan is het uw verantwoordelijkheid om daar te stoppen.
  • Stop altijd aan de linkerkant, ook als de passing place aan de rechterkant ligt (tenzij u de rechter passing place al voorbij bent en die veiliger is).

Voorrang en beleefdheid

  • Er is geen vaste voorrangsregel, maar wie het makkelijkst kan uitwijken, wijkt uit.
  • Wacht geduldig als iemand al in een passing place staat voor u. Probeer niet alsnog in te halen!
  • Gebruik een vriendelijk handgebaar of knipper met uw lichten als dank – dat is Schotse hoffelijkheid.

Langzaam rijden en opletten

  • Rijd rustig en anticipeer, want bochten zijn vaak onoverzichtelijk.
  • Kijk ver vooruit om te zien of er verkeer aankomt, en plan uw stops slim.
  • Houd rekening met wandelaars, fietsers, ruiters en vee op de weg.
  • Let speciaal op bij borden die waarschuwen voor overstekend wild.

Niet parkeren in passing places!

  • Passing places zijn alleen bedoeld om verkeer te laten passeren en niet om te parkeren. Ook niet om "heel even snel een fotootje maken" of om met de camper stoppen om te wandelen of te lunchen (echt, we hebben dit meegemaakt!).

Achteropkomend verkeer

  • Als u rustig rijdt en er komt een rij auto's achter u, gebruik dan een passing place om deze te laten passeren. Maar ook als het maar één auto is die sneller wil of moet, laat deze passeren, het kan een vroedvrouw zijn die naar een bevalling moet.

Kortom: blijf altijd beleefd, gebruik juw gezonde verstand en wees niet de toerist die het verkeer ophoudt. U hebt vakantie en bent te gast...

Parkeren, Park and Ride, parkeerplaatsen

Parkeren in Schotland
Overal in Schotland vindt u Pay & Display-parkeerplaatsen, waar u tegen betaling uw auto kunt parkeren. U parkeert eerst uw auto, kiest vervolgens bij de betaalautomaat de gewenste parkeerduur en betaalt het aangegeven bedrag. Let op: veel oudere automaten accepteren alleen muntgeld.

Controleer altijd of er op het moment waarop u parkeert daadwerkelijk betaald moet worden – dit staat vermeld op het bord bij de parkeerautomaat. Sommige tijden of dagen kunnen vrijgesteld zijn van betaling (bijvoorbeeld 'Sundays Free').

Na betaling ontvangt u een kaartje dat u zichtbaar in de auto moet plaatsen. Dit kaartje heeft vaak een achterkant die u kunt losmaken, waardoor het als sticker aan de ruit kan worden bevestigd. Plaats het kaartje met de parkeerinformatie goed zichtbaar aan de zijruit aan de passagierskant. (Heeft de auto het stuur aan de rechterkant, zoals in het VK gebruikelijk is, dan plaatst u het kaartje dus aan de bestuurderskant.)

Park and Ride
In meerdere grote steden in Schotland wordt gebruikgemaakt van het Park and Ride-systeem. Hierbij parkeert u uw auto op een groot parkeerterrein aan de rand van de stad, en neemt u een bus naar het centrum, waar u op verschillende locaties kunt in- en uitstappen.

  • Parkeren is vaak gratis, maar niet altijd. Controleer dit voordat u in de bus stapt...
  • Een busticket koopt u bij de chauffeur
  • Park and Ride-locaties zijn duidelijk met borden aangegeven langs de toegangswegen naar de stad
  • Het grote voordeel van Park and Ride is dat u niet in een onbekende stad hoeft te zoeken naar een – vaak dure – parkeerplaats. Wel zo relaxed!

Let op bij parkeren langs de weg
Parkeren is niet toegestaan bij dubbele gele strepen langs de stoeprand. Dit geldt als een strikt parkeerverbod, ongeacht het tijdstip.

Bij grote steden is een Park and Ride een goede en voordelige manier om te parkeren

Schotland op Maat

Bij grote steden is een Park and Ride een goede en voordelige manier om te parkeren

Telefoneren en andere afleidingen

Telefoneren in de auto is in het Verenigd Koninkrijk verboden, behalve als u handsfree belt. En dat geldt ook als u voor het stoplicht staat of in een file rijdt. Het kan gezien worden als gevaarlijk rijden en een boete van £5000 opleveren.

Alleen als u veilig geparkeerd staat of als u in een noodgeval 999 of 112 moet bellen en het niet mogelijk is om een parkeerplek op te zoeken, mag u in de auto uw mobiele telefoon gebruiken.

Maar ook als u handsfree belt en de politie vindt dat u hierdoor bent afgeleid van het verkeer, kan dat alsnog een boete opleveren. Hetzelfde geldt voor alle andere bezigheden die niets met het besturen van de auto te maken hebben, zoals sms’en, eten, drinken, een cd'tje wisselen, navigatie instellen, make-up aanbrengen, enzovoorts. Het advies is om dit niet tijdens het rijden te doen.

En verder...

Het afplakken van uw koplampen
De koplampen van uw auto zijn standaard zo afgesteld dat ze iets naar rechts schijnen. Zo verlichten ze niet alleen de weg vóór u, maar ook de berm. Als u echter in het Verenigd Koninkrijk aan de linkerkant van de weg rijdt, schijnen uw koplampen daardoor juist naar het midden van de weg – en dat kan tegenliggers verblinden. Dat is verboden.

Daarom is het in het Verenigd Koninkrijk verplicht om de koplampen aan te passen. U kunt dit doen met speciale afplakstickers (headlamp beam deflectors), verkrijgbaar bij de ANWB, op de ferry, of bij autoshops.

Bij veel koplampen is duidelijk een reflectiezone zichtbaar die naar rechts wijst – deze moet worden afgeplakt. Twijfelt u? Dan kan uw dealer u helpen bij het correct aanbrengen van de stickers.

Caravans en aanhangwagens

  • Een caravan met een ledig gewicht van meer dan 100 kg moet geremd zijn.
  • Een aanhangwagen moet een eigen reminstallatie hebben als:
    • het bruto maximumgewicht meer dan 750 kg bedraagt,
    • en/of het ledig gewicht meer dan 102 kg is,
    • of als het ledig gewicht meer is dan de helft van het ledig gewicht van het trekkende voertuig.

Let op: deze regels gelden ook bij gebruik van een trekhaak op een huur- of leasewagen. Controleer dit vooraf met de verhuurder.

Brandblusser

  • Een brandblusser is niet verplicht in de auto.

Geluidssignalen

  • Het gebruik van geluidssignalen (claxon) binnen de bebouwde kom is verboden tussen 23.30 en 7.00 uur.
  • Als alternatief mag u kort knipperen met de koplampen, mits u anderen hiermee niet hindert.

Gevarendriehoek

  • Het is niet verplicht om een gevarendriehoek in de auto te hebben.
  • Op Britse snelwegen is het verboden om een gevarendriehoek te gebruiken. Dit in verband met veiligheid; men wordt geacht zich direct achter de vangrail in veiligheid te brengen en hulpdiensten te bellen.
Wij zijn ScotsAgent voor VisitScotland
Het logo van de National Trust for Scotland
Het logo van Historic Environment Scotland
Het logo van het Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators
Het logo van de Vereniging voor Kleinschalige Reisorganisaties

  • Gerust op reis,
    geheel ontzorgd...
    • ScotsAgent voor VisitScotland
    • Aangesloten bij het GGTO
    • Lid van de VvKR

    ©2025 – Schotland op Maat, bijgewerkt op 31/10/2025